06 30 694 30 34 dorog.tdm@gmail.com

A koronavírus járvány miatt megváltoztak az utazási szokások hazánkban is. Előtérbe kerültek a rövidebb, két-háromnapos kirándulások, hosszú hétvégék. Ezek célpontjai lehetnek a térségben is nagy népszerűségnek örvendő látogatóközpontok. A nemrég újraindult Gerecse Natúrpark Látogatóközpontról és a turizmus feladatairól Horváth Viktóriával, a térség turisztikai menedzserével Kovács Csilla beszélgetett.

Milyen a látogatóközpontok szerepe ma Magyarországon? Egyre több épül, akár a megyében nézünk szét és egyre nagyobb érdeklődés övezi a kirándulók körében.

Ha csak Komárom-Esztergom megyét is nézzük, akkor úgy látjuk, hogy több, mint tíz új látogatóközpont nyitja meg napjainkban kapuját. Bár ez rendkívül nagy számnak tűnik, mi a Dorogi TDM szervezetnél törekszünk arra, hogy mindegyik látogatóközpont rendelkezzen olyan USP-vel, tehát olyan egyedi termékjellemzővel, ami megkülönbözteti egyiket a másiktól, és a helyi adottságokra építve várja a látogatókat. Hiszünk abban, hogy infrastrukturálisan kitűnő alapot képeznek ezek a központok ahhoz, hogy az innen induló, illetve itt összeállított szolgáltatásokkal komplex élményt tudunk nyújtani a hétköznapokból kiszakadni kívánó embereknek. 

Napjaink utazója már elvárja, hogy a szolgáltatás tökéletes legyen, tudatában van a minőségi és tartalmi elvárásainak. A mai turista az élmény miatt utazik: a természetbe utazás is élmény lehet számára, de ehhez segítséget kell neki adni, meg kell mutatni az utat. Megmutatni, mit nézzen, hogyan nézze, rávenni, hogy fedezze fel saját maga! Erre a szerepre kiválóan alkalmasak ezek a látogatóközpontok: irányt mutatnak az érdeklődőknek, és segítik a személyes fejlődését, valamint kikapcsolódását. 

Milyen szerepe lehet egy térség turizmusának fellendítésében egy látogatóközpontnak?

Mi a Dorogi TDM-nél kiváló lehetőségnek tartjuk a látogatóközpontok építését, hiszen így már adott lesz turisztikai szempontokból az az alap infrastruktúra, melyre építve tudjuk bővíteni a helyi szolgáltatások körét. Az adott térség tehát rendkívül sokat profitál: kap egy – a mai kor minden igényének megfelelő – modern látogatóközpontot, ami több ezer turistát vonz majd a desztinációba, és e mellett fejlődésnek indulnak azon szolgáltatások is, melyek eddig elmaradtak, akár a saját motiváció, akár a vendégkör hiánya miatt. Nem is kérdés, hogy mindez kiváló eszköze a gazdaságfejlesztésnek, valamint a helyi munkaerő támogatásának.

Hogyan tudja egy település pozitívan kihasználni ezt a lehetőséget?

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy mennyire fontosnak tartjuk, hogy a település, sőt a térség is, fel legyen készülve az ide érkezőkre! A turista élményt keres, szeretne a hétköznapok világából kikapcsolódni; mindez kiváló lehetőség akár egy új imázs felépítésére is. Napjainkban, mikor a koronavírus okozta hatásokkal is számolni kell, felértékelődnek a kisebb, nem tömegek által látogatott desztinációk, értéknek számít a természet maga is. Ha egy település mindezt professzionális keretek között tudja biztosítani az ide érkezőknek, tehát nem csak a látogatóközpont, de a helyi szereplők is minőségi szolgáltatást tudnak nyújtani, ha a lakosok is fel tudnak készülni a turisták fogadására, akkor nagyon hamar be lehet kerülni a turisztikai körforgásba, ami a már említett imázs mellett plusz bevételt, elismerést és hírnevet is hozhat. 

Hogyan lehet izgalmasan, eredményesen kommunikálni az itteni programokat? 

Először tisztázzuk, hogy miért is fontos a kommunikáció: egy üres, ritkán látogatott, nem célirányosan, vagy nem jól kommunikált bemutatóhely nem fog pozitív hatást okozni, sem bevételt hozni az üzemeltetőnek, ugyanakkor a pénzügyi és emberi erőforrás felesleges pazarlását is jelenti. A termékünket nem csak fejleszteni kell, de annak hírével el is kell érnünk célcsoportunkat, ám mindez a mai világban már nem egyszerű. Olyan egyedi szolgáltatásokat kell fejlesztenünk, aminek kommunikációjába szintén be tudjuk hozni a különlegességet, olyan kampányokat kell megvalósítanunk, melyek elérik azt az ingerküszöböt, mely ma már elég magasan van az embereknél. Elárulom, hogy mi itt Péliföldszentkereszten erre készülünk, semmiképpen sem szeretnénk elvegyülni az ’átlagosban’: ezen alapul az online kommunikációnk jelentős része is. 

Kik lehetnek a fő célcsoportjai a látogatóközpontnak Péliföldszentkereszten?

Nemrég készítettünk egy felmérést 7 ökoturisztikai látogatóközpont részvételével az ország különböző pontjaiból, hiszen kíváncsiak voltunk arra, hogy a mi elképzeléseink mennyire fedik a valóságot. Az eredmények azt mutatják, hogy teljesen: tehát az iskolás csoportok mellett az idősebb korosztály jelenik meg célcsoportként, valamint jellemző a gyermekes családok részvétele. Én úgy fogalmaznék, hogy jó hír, hogy pontosan látjuk a célcsoportot, ám rossz hír, hogy mindenki ugyanezeket célozza meg, így szükséges az, amit már korábban említettem, hogy mi kitűnjünk ebből a kommunikációs zajból. 

Hogyan lehet mindezt a gyakorlatban megvalósítani?

Egyedi, különleges szolgáltatásokkal, amire itt Péliföldszentkereszten minden lehetőség adott! Csodálatos természeti környezetben fekszik az épület, így nem is kérdés, hogy erre építve az aktív és az ökoturizmust helyezzük a fókuszba. Maga a kiállítás anyag is egyedi: látványos módon ötvözi a teremtésvédelem és a természetvédelem gondolatait, hiszen a tulajdonos-fenntartó maga a Szalézi rend. A látogatóközpontot mi egy kiindulási pontnak tekintjük, az ide betérők a kiállítás megtekintését követően vezetett, vagy akár önálló túrákkal tudnak útra indulni. A bakancsos turizmus mellett a sziklamászás, a biciklizés, a Magyarországon egyedülálló hintómúzeum megtekintése, vagy éppen a szent kereszt ereklye és a Lourdes-i barlang legendája is valóra válhat. Szeretettel várunk mindenkit, aki szeretné ebben az idilli környezetben eltölteni a szabadidejét.